måndag 14 december 2009

Snart jul på kvinnojouren - du kan göra något

Jag blir alltid lika upprörd när jag hör att kvinnor ljuger om våld och hot. Att de skulle bo på en kvinnojour för att hämnas på mannen. Jag har hört det många gånger, då av män, jag vet inte varför.
Det är helt befängt att tro att kvinnor skulle lämna sina hem, ta barnen ur skolan för att bo på en kvinnojour i flera månader för att hämnas på en man!
På kvinnojouren lever man kollektivt, delar kök och vardagsrum m.m. och man känner ingen när man kommer dit, dessutom har man inte hunnit ta med sig så mycket kläder och andra tillhörigheter, inte kan man ta emot besök, barnen längtar efter sina kompisar, sina husdjur m.m.
Ja, det är ingen lek att bo på en kvinnojour och nu är det snart jul.
Vi som jobbar på jouren och jourkvinnor som jobbar ideellt försöker göra julen så mysig som det bara går, men självklart blir det inte detsamma som att fira jul hemma.
Organisationer som t.ex. Rotary köper julklappar till barnen och många andra engagerar sig, det kan även du göra!
Jag skulle önska att alla människor, kvinnor som män, som nu glädjer sig åt den kommande julen, ska tänka på de kvinnor och barn som tillbringar sin jul på en kvinnojour.
Ta kontakt med närmaste kvinnojour där du bor, fråga om du kan göra något, köpa något, skänka något, göra julen lite lättare för de utsatta kvinnor och barn som måste vara på en kvinnojour över julen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar