fredag 22 maj 2009

Intervju i TV4

Idag blev jag intervjuad i TV4 nyheter ang. mannen som hade permission från psyk och dödade sin fru. Det är alltid svårt att uttala sig om enskilda fall, men helt klart är att psyk har ansvar, men vad händer? Inte så mycket i vanlig ordning...
Det mest sjuka i detta, hur kan man tycka att det är okej att han kan besöka frun, vem skyddar henne? Har någon frågat henne överhuvudtaget?
Män som slår, är ofta inte psykiskt sjuka, det är oftast helt vanliga normala män som slår, men när de av någon anledning ändå finns där, borde det verkligen vara självklart att psykvården tar sitt ansvar och gör en riskbedömning innan man släpper hem honom till sin fru/sambo, gör man inte det, tycker jag att det visar hur lätt man tar på mäns våld mot kvinnor och också på vilken okunskap man besitter. Och hur mycket man bryr sig om brottsoffret och hennes säkerhet.
Jag är mycket kritisk till psykvården i Sverige, då jag jobbat på en kvinnojour i drygt 10 år och tycker mig ha ganska bra erfarenhet av psykvården, då först och främst när det gäller våldsutsatta kvinnor som söker hjälp där.
Min och kvinnojourernas erfarenhet är att det inte i första hand som våldsbenägda män söker hjälp, (Jag skulle vilja säga - aldrig) utan kvinnor som är utsatta, som behöver hjälp, men får inte det. Att tro att man är allvarligt psyksjuk är ju inte konstigt när den som säger att han älskar en, slår och kränker och förnedrar, utsätter en för sexuella övergrepp m.m.. Att få höra dag ut och in att man är oduglig, sjuk och att ingen annan vill ha en, gör att man till slut tror på det, inget konstigt.
Att fråga om kvinnan är/varit utsatt för psykiskt eller fysiskt våld borde vara självklart, men det är en ickefråga för/hos psykvården, och det är för mig en gåta när en kvinna söker hjälp för depression, psykosomatiska symptom m.m. att man inte frågar.
Jag har vid många tillfällen varit med om att kvinnor sökt hjälp inom spykvården pga av de blivit och är utsatta men kunskapen hos psykpersonal är noll!
Jag har också vid flera tillfällen haft utsatta kvinnor boende på jouren som varit självmordsbenägda som ändå inte fått hjälp.
Jag har lyssnat på ett flertal kvinnor som berättat om bemötandet de fått av psykvården, när de blivit utsatta för precis samma fördomar och myter som i samhället, fast de borde blivit bemötta av kunskap och förståelse och empati.
Vid enstaka tillfällen har jag varit med om att kuratorer och psykiatriker faktiskt varit ödmjuka och bett mig om hjälp med patienter som varit öppna och före besöket berättat om att de är/varit utsatta för våld, men tyvärr är de ju inte så många
I det här fallet med mannen som får permission från psykvården och direkt åker hem och dödar sin fru, hoppas jag att våra beslutsfattare verkligen inser vikten av utbildning, kunskap och hur viktigt det är att bekämpa fördomar på alla håll i vårt samhälle - om man nu som man säger prioriterar mäns våld mot kvinnor. Att man tar det här brottet på allvar, att man gör en riskbedömning - borde vara självklart.
Och att alla myndigheter samarbetar för att skydda brottsoffren.

Dagens citat: Att erkänna ett misstag är att tillstå att man blivit klokare. " Johann Kaspar Lavater"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar