lördag 4 april 2009

Myter & Fördomar - igen

Den här veckan som gått har jag drabbats av en urjäklig förkylning, så jag har jobbat en del hemma, för att inte smitta mina kollegor...
Men jag har träffat/jobbat med redaktionskollektivet för Kvinnotryck och jag har tagit emot ett studiebesök från en delagation från Ryssland, blandat män och kvinnor, som fick mig att fundera på varför män (och en del kvinnor) blir så provocerade av att höra om mäns våld mot kvinnor.
I och för sig har jag ju varit ute och föreläst om ämnet i massor av år, så jag är ju ganska van ändå, men det här var ändå människor i viktiga politiska positioner som verkligen inte förstod att mäns våld mot kvinnor finns i alla samhällsgrupper. Har vi verkligen inte kommit längre? Jag fick verkligen berätta utifrån min erfarenhet om våldsutsatta kvinnor som jag träffat i verkligheten, redogöra för vilka jobb de haft, ta exempel på vad deras män jobbat med som de blivit slagna av osv. Att vi är feminister på kvinnojourerna som arbetar var också väldigt svårt att förstå för många, speciellt när jag berättade att de flesta som arbetar, både som anställda och ideellt, på en jour är gifta, sambos, har söner m.m. Någon frågade t.o.m. om de männen inte drack öl och såg på fotboll!!???
Många blev också provocerade av att vi inte jobbade med både mannen och kvinnan 'för barnens skull', så där har vi ju kommit mycket längre i Sverige!
Men för det mesta är det samma myter och fördomar som finns och florerar oavsett var i världen vi bor och det är det som vi måste jobba mycket mer med!
Vilka kvinnor är det som blir slagna, vilka män är det som slår.
En myt som jag väldigt ofta möter är att mannen som slår är alkoholist, kriminell eller drogmissbrukare.
En man som och använder sig av hot och våld för att få makt och kontroll måste först isolera kvinnan från hennes familj, släkt och vänner, det innebär också att han måste slå när ingen ser på, han måste välja tillfälle (- annars finns det ju vittnen), det innebär att han vet hur mycket och hårt han kan slå (- annars kan hon ju dö), och var han ska slå (-så att det inte syns).
Vilken alkoholist/drogmissbrukare skulle fixa att ha den kontrollen?
Mitt citat idag: Lita på din intuition. Ofta bygger den på fakta som arkiveras strax under medvetandenivån. Joyce Brothers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar