fredag 27 mars 2009

Vilka män är djur

För några år sedan, sa vår dåvarande ordförande Ireen von Wachenfeldt att män är djur. Det var inte så smart då och jag är helt övertygad om att hon inte tyckte det, men utifrån allt vi i kvinnojourerna får veta och höra, så kanske det var lätt att säga det just då, utan att tänka på konsekvenserna. Faktum är att vi som arbetar på kvinnojourerna inte är en homogen grupp, utan vi finns där av olika anledningar. Alla har inte blivit slagna, det kan vara så att man har en mamma, syster eller vän som blivit slagen, en del är där för att arbeta med och är intresserade av kvinno/jämställdhetsfrågor eller bara känner att man vill hjälpa/stötta rent socialt. Faktum är också att vi är gifta med män, sammanboende med män, vi har söner osv, så visst blev det fel...
Om man ska se det med lite humor, känns det ibland lite häftigt att alla var så rädda för oss radikalfeminister, jag har aldrig varit direkt farlig...
Men det är ändå väldigt viktigt att vi som jobbar på kvinnojourerna är professionella för att vi ska vara trovärdiga för 'samhället' och myndigheter, även om vi i vår vardag möter elände och orättvisor och dagligen ser den strukturella maktobalansen mellan kvinnor och män, även om det inte alla gånger är så lätt...
Just nu kan vi läsa i tidningarna om Toppchef, 40, Nöjesprofil, 60, Man, 66, Mellanstadielärare, Okänd man, Företagare, 60, Misstänkt man, 49, som ingått ett gruppsexnätverk och där alla förgripit sig på minderåriga tjejer som de "hittat" på Internet och lovat märkeskläder, resor och pengar...
Trots att de skrek av smärta och grät, fortsatte männen förnedringen av flickorna sexuellt. Vid flera tillfällen blev de våldtagna av åtta-tio stycken. Det var mycket grovt våld dessutom och alla dessa män som nu är åtalade har deltagit i de förnedrande gruppsexmötena med unga tjejer.
De här männen är inte ens värda att kallas djur, eller har jag fel?

9 kommentarer:

  1. Nej, du har som vanligt och för det mesta rätt. Djur ägnar sig inte åt sadism. Djur dödar bara i självförsvar eller för att de behöver mat.

    Jag tycker visserligen att Könskriget-debatten skadat ROKS. Men egentligen är det inte Irenes tunga som är problemet. Jag menar, hon säger ju det av en anledning. Sönderslagna och traumatiserade kvinnor och barn kommer till era jourer. Hon är väl inte mer än människa... vilket hennes man Kenneth förstår.
    Ett större problem är mäns ständiga kränkningar.

    Samtidigt som ni inte ska lastas är det inte konstigt att ni blir svartmålade. Jämlikhet är kontroversiellt i det här samhället. Det är som man OK att bli kåt av förnedring (porr, SM, mm) men ger inte många poäng att uppskatta starka .
    Jag tycker att ni ska fortsätta vara en organisation som feministiskt sympatiserande män som jag kan se upp till. Vi som använder substansen mellan öronen förstår varför och i vilket sammanhang vissa citat uppstår.
    Ha en jävligt fin helg. Det ska jag försöka

    SvaraRadera
  2. 1. Männen du nämner är att betrakta som oskyldiga till en ev dom fallit. Att du inte beaktar det och skriver som du gör bekräftar bara mina farhågor om hur kvinnojoursrörelsen tänker.

    2. Så här ser det ofta ut:
    All information utgår ifrån att det är en man som är förövare och att det är en kvinna som är offer. Detsamma gäller ev barn som bevittnar. Det är mamma som blir slagen av pappa. Den enda information som finns till män är hjälp för att sluta slå.
    Det finns ingen information till en man som blivit slagen av en kvinna. Det finns ingen information till en man eller kvinna som blivit slagen i en samkönad relation. (Där även barn kan ha bevittnat) Som jag ser det så är hela upplägget diskriminerande mot heterosexuella män och s.k HBT-personer som alla saknar samhällets uppmärksamhet.
    Hur kan det komma sig 2009?

    SvaraRadera
  3. Hej John!
    1. Du har rätt i sak, men jag tror att det blir svårt för männen att hävda att tjejerna 'var med på det', då tjejerna är minderåriga!
    2. När det gäller information till en man som blivit slagen av en kvinna, har jag inte så bra koll på det, då kvinnojourerna bara jobbar med kvinnor och tjejer som blivit utsatta för våld.
    När det gäller våld i samkönade relationer är Carin Holmberg mycket aktiv, hon har dels skrivit en bok, dels har hon nu utbildat både kvinnojourer och brottsofferjourer, så våldet i samkönade relationer börjar uppmärksammas, men självklart skulle jag önska att man gjorde mer...
    Regeringen tycker lika och avsätter en del pengar.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. till John:
    Du har fel i och med att du slarvar med orden

    1. Alla är skyldiga i praktiken till vad de än gjort. Att de juridiskt betraktas som oskyldiga är en helt annan sak och handlar om en sund och bra rättspraxis. Den man som jag och min tillsammans mamma bott i samma hus som i 19 år är inte oskyldig till misshandel, alla förbannade preskriptionstider till trots.
    Du bekräftar min bild av ogina trångsynt män som inte kan eller vill förstå kvinnojourernas stora positiva betydelse.

    2. Om du kollar på statistik om vem som utövar våld och vem som tvingas leva med det ser du en tydlig trend. Se Gunillas svar angående samkönat våld.

    SvaraRadera
  5. Nu får du gärna skriva mer. Kanske har du mycket att göra. Men om det inte är så får du gärna skriva mer ;-)

    SvaraRadera
  6. Varför jobbar ni bara med våld mot kvinnor?

    Vore det inte bättre att arbeta med båda grupperna?

    Då kanske fler män skulle våga anmäla att de blivit slagna av sin fru/sambo.

    SvaraRadera
  7. varför fins det verhuvud taget våld mot kvinnor/män varför inte bara kalla det våld mot person om vi alla ska vara lika.
    jag håller med om att våldet mot den kvinliga dellen av befolkningen är för jävlig men den är väldigt liten om man tittar utanför hemmet.
    utanför hemmet så är störedelen av våldsofren män (och nu bruckar kvinnor säga men det är ju män som slår män då så är de ju inte lika farligt. ett offer är ett offer borde inte spela roll vilcket kön dom är).
    jag har varit utsat för våld under hella min uppväxt från både män å kvinnor i ungefära lika mått påde psykist och fysiskt, så när jag ser i tidningen å på teve att kvinnor som kön målas upp som en hälgonlik varelse som borde beskydas från allt så tängker ja bara skitsnack.
    kvinnan som kön är inte ofelbara som man ofta kan få för sig om man bara lysnar på media kvinor mörda, skäl, mishandlar, och kan vara väldigt gryma ockå.
    män är låka dåliga kålsupare dom med, men att måla upp kvinnan som att stå över våld är är både krängkande för kvinnor och män i lika dellar.

    SvaraRadera