fredag 20 mars 2009

EU-delegation

I går var jag inbjuden av EU-delegationen, Committee on Women´s Rights att berätta om Roks och vår verksamhet. Jag hade verkligen förberett mig, då jag vet att att flera av kvinnorna som ingår där är mycket konservativa. Det blev många frågor om vår våldsanalys och de förstod inte riktigt att Sverige som har ett så tryggt socialt system verkligen har problem med mäns våld mot kvinnor.
Vi som jobbar eller är ideellt engagerade på en kvinnojour vet ju, bara genom vår erfarenhetsbaserade kunskap att mäns våld finns i alla samhällsklasser, både vad gäller män som slår och kvinnor som blir slagna. Vi vet också att dessa män som slår har samma mönster i sitt agerande genom att först isolera kvinnan sen slå när förhållandet är etablerat. I alla fall hoppas jag att någon i delegationen kanske tänkte/tänker till, det var ändå mycket trevligt att träffa dessa ståtliga kvinnor från Frankrike, Tyskland och Portugal och jag fick en vacker schal och mycket kindpussar!
Dagens citat: Behärskar du saken kommer orden av sig själva. Cato

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar