måndag 2 mars 2009

Flickor/tjejer utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck

Nu är det motionstid för oss i Roks styrelse. Det har kommit in 21 stycken motioner som ska besvaras. Det är alltid lika spännande att se vad jourerna motionerar om, vad de anser vara viktigt att vi jobbar med det närmaste året coh i framtiden för att förbättra för våldsutsatta kvinnor och barn. Många tror att det fungerar så bra i Sverige, vi har ju så bra lagar, men verkligheten är en annan...
Regeringen har som jag nämnt förut prioriterat mäns våld mot kvinnor och det är bra, äntligen ligger ansvaret hos myndigheter/kommuner, men bara för en stund sedan hade jag ett långt samtal med Juno Blom som jag samarbetat med i många år, och är min käraste syster. Hon jobbar på Länsstyrelsen i Östergötland med utbildning om flickor/tjejer utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck. Både Juno och jag är väldigt engagerade, jag som familjehem och Juno ägnar nästan all sin fritid åt att stötta och hjälpa de här flickorna/tjejerna.
Men kommunerna tar inte sitt ansvar, ibland tror jag faktiskt att de tröttar ut de här tjejerna så att de till slut ska gå tillbaka till sina familjer eller till sina blivande män som familjen bestämt att de ska gifta sig med.
Precis detta hände idag, socialen har sedan i höstas placerat henne på ett behandlingshem (????), efter påtryckning - på en kvinnojour fram till att en familjehemsplacering skulle ordnas. Fram till idag har tjejen kämpat med sin ensamhet, rädsla, oro för framtiden och även försökt vara positiv till att myndigheter i Sverige ska hjälpa henne, men idag orkade hon inte vänta längre.
Tänk vad billigt det blev! Inga kostnader för familjehem eller egen lägenhet! Grattis Sverige! Vi (Sverige) vill också förbjuda tvångsäktenskap/arrangerade äktenskap, som jag anser är samma sak, men vem ska kolla det, undrar jag? Prästen/Imamen som viger?
Tjejerna gör ju som familjen vill och säger om vi inte stöttar dem när de vill gå sin egen väg, leva som en svensk tjej med samma rättigheter och skyldigheter, bestämma över sitt eget liv.

Dagens citat: Skratta och hela världen skrattar med dig. Gråt och du gråter ensam. E.W. Wilcox

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar